آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)

آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)
مجالی برای...
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آنا یوردوم و آدرس tabrizli.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





 

زنان باردار جگر و مغز گوسفند نخورند

تغذیه یکی از اصلی ترین شاخص های سلامت افراد محسوب می شود. همانطور که داشتن تغذیه مناسب برای هر فردی یک الزام برای داشتن زندگی سالم است، داشتن تغذیه مناسب برای زنان باردار نیز موجب می شود تا جنین سالم تر و بالتبع آن فرزندی سلامت داشته باشند.

 

تغذیه یکی از اصلی ترین شاخص های سلامت افراد محسوب می شود. همانطور که داشتن تغذیه مناسب برای هر فردی یک الزام برای داشتن زندگی سالم است، داشتن تغذیه مناسب برای زنان باردار نیز موجب می شود تا جنین سالم تر و بالتبع آن فرزندی سلامت داشته باشند.

از اینرو همواره تحقیقات مختلفی در مورد تغذیه زنان باردار در مراکز علمی و تحقیقاتی انجام شده است و برخی از موادغذایی که برای فرد عادی خطر خاصی ندارد، برای زنان باردار توصیه نمی شود و حتی پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار از مصرف آن ها پرهیز کنند.

زنان باردار بايد از مواد غذايي غير پاستوريزه پرهيز كنند، زيرا باعث آسيب جنين و همچنين مادر مي‌شود و اختلالاتي از جمله آسيب ديدن جفت، عفونت‌هاي خوني و يا مسموم شدن جنين و يا حتي سقط جنين را منجر شود. شير و پنير نيز از موادي است كه در خوردن آن بايد احتياط و از پاستوريزه آن استفاده شود. زنان باردار از پنيرهايي كه به وسيله كپك آماده و تهيه مي‌شوند، بپرهيزند.

 

آهن موجود در جگر 15 برابر نیاز زن باردار است

جگر یا همان کبد سرشار از مقدار زیادی از آهن و ویتامین A است و به همین دلیل متاسفانه بسیاری از افراد مصرف آن را به زنان باردار توصیه می کنند.

بر خلاف تصور مردم که خوردن جگر در دوران حاملگی مفید است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند اثرات سوئی روی جنین داشته باشد. مصرف بیش از حد جگر به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین A می‌تواند سبب نقایص بدو تولد در جنین شود.

اگر چه جگر و مواد تهیه شده از احشاء حیوانات، دارای آهن و فولات هستند، اما این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. هر 100 گرم از این مواد حاوی 13 هزار تا 40 هزار واحد بین المللی ویتامین A است که بیش از 15 برابر نیاز زن باردار است.

مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه ی اول بارداری مُضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه ‌ریزی برای بارداری هستند باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند مثل جگر، روغن‌ هایی که از کبد حیوانات تهیه می ‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.

مرکز سلامت بارداری انگلستان اخیرا در گزارشی به زنان باردار توصیه کرده است که از مصرف مواد غذایی و حتی سوسیس ها و هر فراورده گوشتی که در آن از جگر استفاده شده، پرهیز کنند.

البته لازم نیست که از سایر غذاها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر، ماهی چرب، تخم‌ مرغ و غذاهایی با بتاکاروتن مثل هویج، میوه‌ های قرمز و نارنجی و سبزیجات و سبزیجات برگ ‌سبز.

 

مصرف مغز گوسفند در دوران بارداری خطرناک است

از همه انواع مغزهای حیوانات در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌ های مُضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.

اگر چه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه به آنفلوآنزا در مادر می ‌شود، این بیماری می ‌تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط، مرده‌ زایی یا بیماری ‌های شدید در نوزاد متولد شده، شود. به همین دلیل پزشکان به زنان باردار اکیدا توصیه کرده اند که از مصرف مغز گوسفند که در غذای بسیاری از ایرانی ها معمول است، پرهیز کنند.

لیستریوز چیست؟

عفونت لیستریایی و بیماری چرخش عناوین دیگری هستند که برای بیماری لیستریوز می توان نام برد.


این بیماری از دیگر بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است. عامل این بیماری باکتری لیستریا منو سیتوژنز است. این باکتری از انواع گرم مثبت و بی هوازی است. همچنین این باکتری توانایی تولید هاگ یا اسپور را ندارد. این باکتری از طریق مواد غذایی از جمله شیر، سبزیجات و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود. لیستریا اغلب در جفت و جنین و سیستم عصبی جای میگیرد.


این بیماری در بزرگسالان و البته خانم های غیر باردار باعث ایجاد مننژيت اوليه و انسفاليت می شود. افراد مسن تر يا افرادي كه وضعیت ايمني بدن آن ها پايين است، مانند افرادی که دارای پيوند اعضاءباشند ، مبتلايان به لنفوم و ايدز مستعد بيماري هستند. در صورتیکه ليستريا مونوسيتوژنز به سيستم عصبي مركزي حمله کند منجر به بيماري حاد مي شود كه كشندگي آن بسیار بالاست.

 

مادران باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به ليستريوز هستند. ليستريا مونوسيتوژنز در زنان باردار باعث به وجود آمدن بيماري مشابه آنفولانزا ميشود كه در صورت عدم درمان، مي تواند به علت ایجاد التهاب جفت و يا پرده آمنيوتيك و عفونت جنين منجر به سقط جنین گردد، تولد نوزاد مرده و يا تولد زودهنگام نیز از دیگر عوارض این بیماری در زنان باردار می باشد زیرا كه اين باكتري قادر است از جفت عبور کند. عفونت لیستریوز در زنان باردار اغلب هیچ علامت مشخصی ندارد و تنها علایمی مشابه آنفولانزا در مدت سه ماهه آخر بارداری ظاهر می شود. اما تیره شدن مایع آمنیوتیك، دردكمر، تب و لرز، زایمان زودرس و التهاب كلیه و لگن از نشانه‌های لیستریوز است.


دوره نهفتگی این بیماری 31 روز می باشد ولی معمولا بین 11 تا 62 روز متغیر است

هنگامی این باکتری توسط اعصاب ویا در اثر الودگی چشم به مغز برسد نوع عصبی این بیماری به وجود می آید. و در صورت بلع میکروب و ورود آن به جریان خون باعث به وجود آمدن نوع احشایی بیماری می شود.

زنان باردار با رعایت نکات زیر میتواند خطر ابتلا به لیستریوز را بکاهند:
• پرهیز از خوردن گوشت‌های کارخانه‌ای مانند هات‌داگ و کالباس و مانند آنها
• پرهیز از خوردن شیر غیرپاستوریزه و یا شیر خام و فرآورده های تولید شده از آن.
• پرهیز از خوردن ماهی های دودی و سایر غذاهای دریایی دودی شده که نیاز است آنها را در یخچال نگهداری کنیم.

علایم بیماری:
تیره گی مایع آمنیوتیك، دردكمر، تب و لرز، زایمان زودرس و التهاب كلیه و لگن
درمان بیماری:
مصرف آنتی بیوتیك‌ها برای درمان توصیه می‌شود که البته با تجوز پزشک باید مصرف شود.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مراقبتهای دوران بارداری، ،
برچسب‌ها: دوران, بارداری, زنان, باردار, جگر, مغز, گوسفند, نخورند,
[ 28 / 7 / 1392 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بهترین ها و مهمترین ها را در این وب بخوانید...
موضوعات وب
امکانات وب